Oszukana metodą na pracownika banku
W czwartek do skarżyskiej jednostki Policji zgłosiła się 47-letnia mieszkanka miasta. Poinformowała, że blisko 5 godzin wcześniej odebrała telefon od kobiety podającej się za pracownika banku, która ją zaalarmowała, że jej finanse są zagrożone. Rzekomo bank odnotował próbę zaciągnięcia kredytu na jej dane osobowe. „Konsultantka” doradziła, że trzeba działać szybko i gdy tylko skontaktuje się z nią pracownik działu bezpieczeństwa należy wykonywać jego polecenia. Pokrzywdzona otrzymała wiadomość tekstową z instrukcją do zainstalowania aplikacji zoom, gdzie kilkakrotnie kontaktował się z nią mężczyzna. Polecił jej przelanie zgromadzonych środków finansowych na rachunek bieżący, a następnie na dwa podane przez niego konta. Pokrzywdzona łącznie wykonując dwie operacje bankowe straciła blisko 26 000 złotych. Gdy zorientowała się, że mogła paść ofiarą oszustów było już za późno.
PAMIĘTAJ!
W takiej sytuacji stosuj się do poniższych zasad bezpieczeństwa:
- Zachowaj ostrożność i rozwagę, gdyż oszuści wywierają na Tobie presję czasu. Chcą, aby przekazywane przez nich polecenia wykonywać jak najszybciej. W pośpiechu podejmujemy nieprzemyślane decyzje.
- Jeśli masz wątpliwości co do osoby, z którą rozmawiasz przez telefon, szczególnie tej z obcym akcentem, rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku, aby potwierdzić wiarygodność pracownika.
- Traktuj każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego, niezależnie od legendy, jako próbę oszustwa. Weryfikuj na inne sposoby przekazywane informacje o rzekomo zagrożonych finansach.
- Nie wierz, że dzwoni do Ciebie pracownik banku, nawet gdy połączenie na telefonie wyświetla nazwę banku, a w głośniku urządzenia słyszysz standardową formułkę. Oszuści też działają w ten sposób.
Opr. ASŁ
Źródło: KPP w Skarżysku - Kamiennej